tisdag 15 oktober 2013

Onsdagskampen!

Här sitter jag vid matbordet. Onsdag morgon. Kaffet är drucket och Johan har åkt på jobb för länge sedan. Sitter och stirrar på korgen och vet att jag inte borde! Varför plockade jag fram smöret, osten och detdär förbannade knäckebrödet!?!?? Försöker styra bort tankarna men vips glider de tillbaka på korgen igen. 
Löjligt va? Men för fan Fanny, så jävla farligt kan det ju inte vara!!!??! ...hör jag mig själv tänka och för en sekund har suget nästan tagit över! Före signalen gått från hjärna till hand har jag dock hunnit påminna migsjälv om vad jag vill och varför jag vill det. Signalen bröts och suget var borta! 
Huaa...som om jag vunnit ett krig andas jag ut och häller upp en kopp kaffe istället. Känner hur jag plötsligt fick mer energi UTAN knäckebrödet och vet att jag gjort det rätta för stunden. 

Nu kanske jag verkar småpetig och "mat-nazi" men jag tror bestämt att dessa små  stunder gör grunden till allt. Då suget är som störst är vi också dom mest övertygande människor på jorden! Vi tror verkligen själva att vi behöver det våra hjärnor banat sig in på. Låter man sig själv styras av dessa tankar kommer man att sitta där om ojja-sig om sin vikt, sina resultat i allt mm. 

För ett par dagar sedan råkade jag överraska en man som nog inte väntade sig besök. Farten han tryckte i sig en bullalängd på var otrolig. Vet inte själv om jag hade toppat den (o då älskar jag bullar!!). Det första jag ville göra var ta på mig min PT-röst och fråga mannen om han över huvudtaget hann smaka på bullan, men eftersom han hoppade till och gömde bullan bakom ryggen, nöjde jag mig med "oj, stör jag dig mitt i lunchen?!?"
Jag tror inte att denna man egentligen ville äta det han åt, men suget blev för stort. Att inte ha en plan eller ett tydligt mål när det kommer till mat, träning eller livet överlag kan sluta på ett nästan tragiskt sätt. För tragiskt är det att stå och äta i smyg tycker jag! 

Skulle jag påriktigt ha villa ha brödet skulle jag ha ätit det! Njutit av varendaste en tugga och känt att det gav mig den näring jag behövde just idag! Men någonstans visste jag att det bara var ett sug och att jag högst antagligen inte skulle ha känt mig nämnvärt piggare och starkare efter att jag ätit det! 

Mitt mål var starkare och just nu känner jag mig själv som en vinnare! BARA PÅGRUND AV ETT LÖJLIGT KNÄCKEBRÖD!! 
Tänk då vad större saker kan göra! 
Det handlar inte bara om att välja bort ett knäckebröd eller en bulle utan det handlar om att hålla dig till det du en gång valt att kalla ditt mål! Ditt mål som du valde för en orsak!

 
 
Morgonträningen gjord! Du väljer din väg, precis som jag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar