måndag 4 november 2013

Ta ditt ansvar som förälder!

Efter frukost lägger jag Saga precis som vanligt. Bäddar ner henne i vagnen och hänger upp babyvakten ovanför.  
"Barnmisshandel" Skrattar lite tyst för mig själv och tänker på Asiaterna som inte förstod hur vi kunde ha våra barn ute och sova i kylan. 
Saga somnar direkt; den friska luften kombinerat med en lång hemresa och kusinbus en hel helg. Underbart. Häller upp en kopp kaffe till, tar min bok och kryper ner i sängen igen. Efter ett par minuter märker jag att tankarna är långt i från det jag läser och lägger ner boken. 

Barnmisshandel...

Jag bryr mig inte egentligen om hur vuxna lever sina liv; hur de äter och sköter sina kroppar. Vi har alla ett val att antingen ta hand om oss själva; äta och röra på oss så vi mår bra och orkar leva de liv vi valt att leva...eller sedan inte! 
MEN den dagen vi valde att skaffa barn valde vi även allt ansvar som kommer med det beslutet. Vårt levnadssätt, våra rutiner och våra tankar.

Hur tänker man som vuxen, som förälder om du har ett barn med kraftig övervikt och inte hjälper barnet att hitta rätt? "Men mitt barn är fullt nöjd och mår bra" jo, säkert det, men hur är det med ditt barns hälsa? Idag, imorgon och om tio år??

Varför ens ge ditt barn alternativ som du själv vet är skadligt för oss? För det är ju vad vi skall ge våra barn; alternativ. Alternativ som du som förälder valt. Inte är de våra barn som skall välja vad som skall stå på bordet! Klart att de då väljer något de "gillar", vem gör inte det?? Skulle jag inte veta bättre skulle jag också leva på glass, kanelbullar och ost. Så e de, men tur fattar jag att jag inte mår bra av det!

Nu råkar jag vara utbildad inom området men det tycker jag inte borde spela någon roll när det kommer till sunt förnuft. För jo, det är sunt förnuft att inte ge ditt barn en hög pommes, en korg friterade nuggets och läsk toppat med en stor glass om ditt barn helt klart redan väger 30kg för mycket!! Det är misshandel! För den övervikten kommer INTE från en sund "ibland äta onyttigt-livsstil"!!

Nej det ÄR inte ditt barn som handlar och nej det är inte ditt barn som skall behöva ta beslut om vad som skall serveras. När det kommer till en hälsosam livsstil måst jag säga att vi från dag ett fått de bästa förutsättningar. Det finns ingen ursäkt för en förälder i vårt välfärdsland tycker jag. Har nu i 9+6månader hört från rådgivningen (som finns där för alla) hur jag själv och Saga skall äta och aktiveras. Jag har blivit serverad kurser, infotillfällen och broschyrer full smetade med information om just detta. Hälsa för hela familjen. Det är upp till oss vuxna att läsa, lyssna och anpassa denna information till vår egen familj! Vårt ansvar! 
Genom att själv leva sunt, äta av allt MEN MED MÅTTA och framför allt röra på sig tror jag att vi kan lära våra barn detta! Sluta göra en sådan stor sak av det! Inte gjorde min mamma det heller och jag mår bra idag! 
Inte svälter ditt barn om hon/han inte vill äta den hemlagade mat du valt idag. Tänk efter!! 
Nej det är säkert inte lätt, men tror du verkligen att det blir lättare med åren om du inte kan säga nej idag och vara konsekvent? Tyvärr tror jag att vi gör oss själva en björntjänst om vi gör det! Barn behöver tydliga ramar och utan dem känner de sig förvirrade. Precis som alla andra förvirrade människor börjar de då söka lösningar och trycker på tills de får någon form av svar. Det är här vi som vuxna behöver vara vuxna och våga visa våra barn vad vi anser är rätt för just denna situation. Jag tycker inte att det är kärlek att bara ge efter för att underlätta och undvika en konflikt. Det ser jag som ett sätt att sopa ett återkommande problem under mattan...och någon dag kommer mattan att vara för liten för skiter du vill sopa bort! 

Jag tror att vi alla gör det bästa vi kan (vill ivarjefall tro så...) och med den kunskap vi har. Men igår kväll när jag kom ut ur skötrummet på bensinstationen och såg den lilla flickan trycka i sig sin "mat" ville jag bara gå fram till hennes föräldrar och fråga vad de tänkte. 

Jag tycker inte ett barn skall behöva banta eller ens tänka på sin vikt utan jag tycker att vi vuxna måst leva sunt för våra barns skull! Äta hälsosamt och röra på oss så att vi får energi på ett naturligt sätt. Har vi inte kunskap inom området behöver vi inse att vi då själva måst skaffa oss den. Det är vi som gör grunden för resten av deras liv. Jag vill ivarjefall försöka få Sagas grund så stark som möjligt.
Sunt betyder balans i livet, varken för mycket eller för lite, grunden till allt. 



2 kommentarer:

  1. Så sant.
    Det är så lätt att låta barnen få sätta sig i soffan och äta popcorn när arbetsdagen är slut och man själv bara vill slappa framför datorn.
    Och det är där och då man väljer hur man vill att barnen ska göra och uppföra sig. Inte idag, inte imorgon utan om 5 eller 10 år.

    Låt fredagsmys vara just fredagsmys.
    Låt glassen bli något festligt och speciellt.
    Låt lördagsgodiset bli just något litet extra gott på lördag.
    Och låt slappandet framför tv'n bli något du gör tillsammans med barnen någon gång för att du vill.
    Inte för att de ska vara tysta så du själv får göra annat.
    Annat kan vi föräldrar göra när barnen sover.

    SvaraRadera
  2. Precis!
    Är det verkligen chipsen som gör fredagkväll mysig eller är det inte det att hela familjen är samlad?
    Varför måst vi göra det så himla komplicerat? Vill du som vuxen ha något gott, ät det då, men lägg int skulden på ditt barn!
    Plus att INGEN blir övervikt av att en gång i veckan äta lite gott, det är då fredagsmyset drar ut och resterna äts på måndagen framför TVn!!!

    SvaraRadera