torsdag 7 november 2013

Ursäkter

Det finns ursäkter till allt...
Hittar vi inte dom hos oss själva i form av huvudvärk, trötthet, stress eller tidsbrist kan vi alltid skylla på andra som gjort något så vår dag inte blivit som vi planerat.
I alla mina år som personlig tränare har jag hört mängder av ursäkter gällande motion, kost och att hålla sig till sina mål. En del till och med så välformulerade att kunderna själv trodde de var sant. Jag kan än idag falla in i tanken vad gjorde jag fel...varför kunde jag inte motivera min kund att hålla sig till planen, till det mål som var själv valt??

Varför gör vi det?
Varför ger vi oss själva en ursäkt för att fortsätta leva i någon form av bubbla där vi helt enkelt gömmer oss från verkligheten?

Ursäkter är ju så mycket mer än de som är förknippade med träning och kost. Det kan vara allt från små saker som ett mail som behöver skrivas eller ett samtal som måst ringas. Dessa små saker kan vara enorma kliv vissa dagar för mig själv. Att städa eller bära upp tvätten är en annan sak jag lätt kan hitta ursäkter för. Men tyvärr är de saker som måst göras för att vårt hushåll skall fungera. De stora sakerna som hälsa och välmående kan ju bli aningen luddiga då ämnet ofta är känsloladdat från förr. Du har kanske försökt tidigare med mindre lyckat resultat vilket har lett till att du gett upp. Ursäkter och bekvämlighet tycker jag många gånger går hand i hand. Det kan kännas tungt och motigt att kliva ur sin bekvämlighetszon. Hur man mår i sig själv blir då lidande tror jag, för det är då pirr&gnäll-inställningen kopplas på. Spelar egentligen ingen roll, en ursäkt är en ursäkt och i längden gör den lika mycket skada.

Igår läste jag igen om hur övervikt och problem som hjärt-och kärlsjukdomar bara ökar i vårt samhälle. Ärligt känner jag att varje person som söker hjälp för dessa sjukdomar där övervikt tydligt är orsaken, först borde få hjälp med sin kost och ett vettigt träningsupplägg. Ett krav till och med.
Var har det gått så snett att man hellre äter en medicin än tar en promenad om dagen? Jag har hur många kunder som helst som kommit in för att "bara komma igång" eller "få mer energi" och någon månad senare kommer de in och berättar att de fått sluta med sina piller. Underbart. Den största belöningen någonsin skulle jag villa påstå. Ett liv. Ett friskare liv och bara genom små förändringar. 
Tyvärr tror jag att det dock är där skon klämmer; tron att allt måst förändras på en och samma gång. Det är de små förändringarna som gör de hållbara resultaten tror jag. Tar vi på oss för mycket på en gång tror jag att målet blir för suddigt. Att ändra kosten, träna dygnet runt och skyffla ut allt det som var "fel" tror jag inte håller i längden. Att hitta en nivå som passar just dig och sedan hålla dig till den strategin är nyckeln till allt. Men att göra det kan ta tid, det kommer att vara jobbigt och du kommer att få bakslag. Det är då igen du behöver lita på dig själv och din plan. Ändra inte upplägget bara för att du inte fått de önskade resultatet över en natt. Det finns ingen genväg, tyvärr! 

Precis som när du är nykär. När vi bestämt oss för en förändring och lagt upp ett mål känns allt strålande. Allt är möjligt, du är pigg och lycklig. Men "vardagen" kommer alltid att lura bakom knuten. Väljer du att bara ge upp då det blir lite jobbigare kommer du högst antagligen att göra så i alla situationer. Det är upp till dig själv att få planen att hålla...i allt! 

Jag säger såhär!

Sluta ge dig själv ursäkter. Sluta pirra och gnälla, för ärligt, när har någonting blivit bättre med sura miner?? Ta en promenad istället så lovar jag att du kommer att komma in piggare, utan huvudvärk och kanske till och med välja ett hälsosammare kvällsmål före du somnar och sedan sover lugnt och skönt.
Det är bara upp till dig själv att ta tag i saken. Det behöver varken kosta mer eller ta mer tid ur ditt fullspäckade schema för att ge dig själv det du förtjänar. Ärlighet och ett rakt och tydligt svar.

...o var din första tanke nu att det är mörkt ute när du kommit hem från jobbet och du då inte vill gå ut? Ja hohho, då vet du nog vad du skall göra! Köp en pannlampa och gå ut! Hitta lösningarna istället för problemen! Alla kan bara vi vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar