onsdag 6 november 2013

Hemma-mamma träning och kost

För mig har motivationen alltid varit en självklarhet, alla behöver träna. 

I många år var gymmet mitt andra, ibland till och med första hem. 
Tränade för att vara stark, för att orka med mitt jobb och för att jag inte hade så mycket annat. Den dag jag valde att börja träna för att tävla i MMA var början till något nytt. Det tog mig ett helt år att förstå skillnaden på att träna hårt och att träna smart. Den tiden hade jag bara mig själv och prioriterade allt därefter. Mat var något jag slängde i mig mellan kunder och pass; funktionen var det ända som räknades. Förändringen kom. Idag är prioriteringarna och mitt fokus på något mycket mer värdefullt. Hur jag lägger upp min dag styrs långt efter de rutiner jag vill hålla för Saga, Johans arbetstider eller tider då djuren skall få mat. En vardag hos någon som är hemma med barn antar jag.

Egen utveckling som människa, som partner och som mamma.  

Efter frukost lägger jag Saga i vagnen och går ut för att mata resten av familjen. Älskar att se till att alla får sitt och njuter av det faktum att vi inte slänger något i matväg mer; grisarna äter allt och lite till. Riktiga eko-grisar. De går ute året om och vi göder dem med bröd och kärlek. 
Saga somnar när hon sett att alla andra fått mat och ett lugn faller över gården. Här och nu börjat min tid. Egen tid för kaffe, mys eller träning. 4-5ggr/vecka väljer jag träning med kaffe. Lyxigt tycker jag. Har alltid lyft på hatten för den som hittar motivation och verkligen kan träna hemma så svetten sprutar och musklerna värker dagen efter. En sak jag själv haft svårt att motivera mig själv till eftersom min motivation alltid funnits på gymmet där jag haft någon att skrika på eller tävla med. 
När jag fick frågan om jag alls tränar mer valde jag att skriva detta inlägg om hur jag idag tänkt om och utmanar mig själv genom att till huvudsak träna hemma. Vill även lägga i en högre växel och köra full fart fram till jul. Kallar detta jul-utmaningen!

Målet är en starkare och mer energisk kvinna. Att hålla rutinen i en så hektisk tid som november/december kan vara utmanande nog eftersom vi lätt faller in i stress och annat onödigt just denna tid på året tror jag.
Kosten är aldrig ett problem i sig. Allt handlar om hur vi väljer att hantera förändringen. Ett mål och en plan. Vår livsstil är redan hälsosam och sund, men jag behöver inte äta onödigt ens på helgen. Jag tror inte på "ätardagar", blir varken mer pepp eller boostad som många hävdar att de blir. Följer mitt hemmamamma-kostupplägg som fungerat bra hittills; måtta med allt! Jag väljer precis vad jag vill äta och inte äta vilket ger utmaningen en extra krydda! Vill jag ha en pepparkaka eller en skål godis FÅR jag äta det...men frågan är OM jag vill!! Nu pratar jag inte om att banta eller att ALDRIG mer äta något onödigt, men har du någon funderat på hur mycket extra vi smäller i oss före jul? Allt godis, alla pepparkakor, glögg, vin etc? Det blir en hel del om man inte är på sin vakt skulle jag våga påstå. Klart och tydligt igen. Du väljer själv.

5ggr/vecka träning efter eget upplägg med den utrustning jag har hemma. 

Dag 1- Promenad/länk med vagnen (6km) + 4 x tabata med TRX
Dag 2- Promenad/länk med vagnen (6km) + 4 x tabata hopp (egen kropp)+ abs&ass baby
Dag 3- Promenad/länk med vagnen (6km) + 4 x tabata med TRX + 4 x överkropp KB
Dag 4- Promenad/länk med vagnen (6km) + KB cirkel + hopp/abs
Dag 5- Promenad/länk med vagnen (6km) + pilates a la Fan



Haka på om du vågar...inte ens 50 dagar!!


1 kommentar:

  1. ...utmaningen handlar inte bara om att träna hemma. Den handlar om att träna. Var du vill, hur du vill och på vilken nivå du vill!

    SvaraRadera