torsdag 26 september 2013

Fredagsmotivation

Frågor som "vad är viktigt?" och "vad vill jag få ut av denna dag?" kan låta kryptiska och i fel tidpunkt (...oh, let´s say...PMS!!) till och med få någon att flippa. Men om du tar dig en stund och funderar så kanske dessa frågor gör skillnad!

Sitter vid köksbordet och dricker mitt kaffe som vilken annan morgon som helst. Solen kryper sakta fram över sjön och hönsen rekognoserar gården för fullt.
Vad är det som motiverar oss till att göra det vi gör? Vad får dig att stiga upp på morgonen och ta dig dit du skall? Gör du detta med ett leende i hjärtat eller med en tyngd på axlarna?

Vad motiverar dig?

För mig handlar motivation om något som kommer inifrån. Respekt och gemenskap. Är du ensam om målet behöver du respektera dig själv och känna att ditt mål kommer att göra nytta.

Inom träningen har det alltid varit utmaningen som hållit min motivation glödande. Tävlingsmoment och viljan att bli starkare och bättre. Mitt mål är något helt annat just nu. Att bygga upp kroppen efter en graviditet ser jag som livsviktigt. Njuter av varje pass och känner att styrkan finns; på ett helt nytt sätt. Upplägg och piskan behöver vara extra hårda eftersom det bara är jag själv som håller koll på resultaten. Resultaten som behöver få vara nog just nu.

För mig handlar allt alltså om känslan. 

Jag har aldrig varit den som motiveras av lön eller olika bonusar inom arbetslivet. Har kommit hem från arbetsintervjuer och inte haft en aning om lönen. Dumt? Säkert många gånger, men för mig har det funnits något som väger mer. En känsla av att höra ihop, att jobba för ett gemensamt mål och att tro på sin uppgift är något av det viktigaste för mig. Är det sedan att tömma den där diskmaskinen, ändra ett beteende eller att ro hem ett stort projekt. Vad än målet är tror jag att man måst se ett syfte i varje steg man tar. 

Med ett tydligt mål och ett syfte som skapar vilja tror jag att vi kan nå vilka resultat som helst.
Jag måst gång på gång gå tillbaka till mitt mål och påminna mig själv om syftet. Att stänga av fighten i mig och se målet för vad det är just nu har varit en sann utmaning.

Jag behöver inte träna 2-3gånger per dag mer för att vara nöjd. Njuter av att jag ännu kan ta samma vikter i gymmet som jag gjorde för ett år sedan och den vetskapen lugnar det behovet. Det är inte målet just nu.

Jag vill vara en stark mamma för Saga, jag vill vara en munter fru för Johan och jag vill såklart se bra ut naken.

Svårare än så är det inte!

Dricker upp mitt kaffe och i samma ögonblick hör jag hur Kelly Rowland sjunger "shake them haters off" i radion...ler med hela kroppen!
Helg och höst! Kan det bli bättre?!?


3 kommentarer: