söndag 29 september 2013

Lantis med fananamma!


Efter en underbar helg i den vackraste miljö kan jag inget annat än kalla mig lycklig

 "Lyckligt lottad, nu har vi en sådan tur!"...greppar denna tanke och biter av banan direkt!
Handlar det egentligen om tur eller skapar man sin egen lycka? För mig har denna tanke sakta men säkert ändrat från en negativ sida där jag ofta kunde falla in i "tur och oturs-tänket" till en mer positiv och stark tanke om att vi alla skapar vår egen väg fram i livet.
Ju mer jag funderar på ordet tur desto mer negativt blir ordet. För har vi tur, så måste det också finnas en otur. Det betyder ju att jag haft "tur" i hela mitt liv. Vuxit upp i en kärleksfull och varm familj. Haft tur i att det jobb jag älskar, hittat den man jag älskar och som älskar mig. Vi hade tur att vi hittade vår dröm gård och till på köpet tur att vi kunde få barn. Men kan denna tur ta slut? I mina tankefällor blir detta riktigt fel. Har jag haft tur hela mitt liv så kan denna tur ta slut. Alltså kommer det att sluta illa!
Att inte våga se sin lycka för att rädslorna kanske lurar bakom nästa hörn tycker jag själv är bortkastat, men ack så svårt att bemästra alla gånger.
Jag väljer istället att se mitt liv som ett resultat av alla de val jag tagit. Allt det som hänt fram tills idag är det som format mig som person. Det som skapat den kvinna som idag kan kalla sig mamma, fru och en stark lantlolla. Den tanken stärker mig något fruktansvärt. Livsglädje och självkänsla. I framtiden finns bara möjligheter. Vågar jag se det så i alla ögonblick, påminna mig själv om att jag inte kan styra över morgondagen så kommer även den rädslan att försvinna sakta men säkert!

Ju mer vi har desto mer kan vi förlora.  

En elak tanke som ibland dyker upp om nätterna. Och så är det. Ju mer vi har desto mer kan vi förlora. Men vågar vi aldrig satsa så har vi redan förlorat. Precis som då solen sakta spricker fram genom regnmolnen och värmer allt den rör. Precis så känns det att vinna över en tanke. Ett lugn, ett steg i rätt riktning och den största vinsten någonsin. Att välja att se det vi har idag, det som betyder mest och välja att njuta av det! 
Sitter på berget och ser ut över sjön. Saga hänger i bärselen och blåser bubblor med munnen, så lugn och harmonisk. Borrar in mitt ansikte i hennes nacke och vi myser en stund till i solnedgången före kvällsgröten skall intas.

Idag är en ny dag och valet är ditt! 
Hur vill du må idag och vilken dröm väljer du att förverkliga. 
Ta chansen att njuta, krama någon en extra gång och ta inget för givet!
 Att välja själv, bara för att vi kan!

2 kommentarer:

  1. Jättefint skrivet. Rädslor styr de flestas liv. Ibland måste man bara gå emot dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr e det så! Jag skulle nästan våga påstå att dessa tankar är våra största energibovar! Helt onödiga men så jäkla svåra att bli av med!

      Radera