fredag 12 april 2013

Träna på att träna

Det skriks från alla håll och kanter om träning för gravida.
Du skall vara på ett sätt före, inte göra si och inte göra så. Ta det försiktigt och vila så mycket du kan. Efter förlossningen kan du ju bara glömma att orka göra annat än amma och byta blöjor. Din mage är förstörd och otroooligt svår att träna bort (såklart med den rätta hjälpen så fixar sig ju allt, men...) och du skall nog ge dig själv den tid du behöver för att komma igång med träning och kost.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Om jag sa åt alla mina nyblivna kunder att de nog skall lyssna på kroppen och vila då de känner så...vad skulle hända då? Alla de som redan haft svårt att motivera sig till att överhuvudtaget börja träna och kanske måst pusha sig igenom 2-3 dimpar före rutinen sitter. Jag är övertygad om att jag då skulle mata dem med ÄNNU en ursäkt för att inte träna.

Att träna innebär att man ibland måst pressa sig igenom saker man inte vill eller ännu värre saker man tror att man inte kan göra. Varje gång jag provar något nytt måst jag våga ge det ett par gånger före jag har hittat min nivå på just den saken. Vi blir vana med det vi gör. Har du aldrig tränat är det omöjligt för dig att veta var din nivå är och var du sedan lägger din nivå tror jag beror på hurdan du är som person.
Velar du och inte riktigt vågar prova så kommer ribban att läggas ganska lågt och du kommer högst antagligen att stanna på denna nivå en längre tid. Rutinen får du fint in och resultaten kommer sakta men säkert. De som lägger ribban lite högre är de som vill se resultat snabbt. De är villiga att träna 7 dagar/vecka och ser sitt "mål" klart...tyvärr oftast bara i ett par dagar.

Att känna sin kropp och veta vad man som person går för är viktigt då man skall kunna lägga upp mål. Att hålla motivationen genom motivationssvackor och förstå att saker och ting tar sin tid. Inte blir det bättre att ligga och vänta på att kroppen skall ge oss någon signal eller att magen plötsligt skall försvinna av sig själv. Jag blir lika förvånad då jag än idag hör "jag skall bara få upp konditionen lite före jag börjar träna". Vad betyder det egentligen? Hur tänker man när man säger en sådan sak?

Vinnare vill hitta lösningen till problemet. 
Förlorare vill hitta en syndabock.

Jag vet inte hur min kropp kommer att kännas efter förlossningen. Jag vet inte om min mage kommer att se ut eller kännas som en "vattensäng" men det är smällar man får ta då. Jag vet dock vad min kropp går för och mår bra av. Jag vet att jag kommer att kunna träna vissa delar av min kropp i gymmet utan att det skulle påverka min kropp negativt.
Alla tränar inte för att gå ner i vikt och efter att ha läst en massa om hur dagens mammor känner sig "tvungen" att vara så duktig kan jag inget annat än fråga mig själv vad det är jag vill.

Jag vill må bra, känna mig stark och hålla fokus i allt nytt. Vill bli en bra mamma. Jag har själv valt att skaffa barn och jag visste vad det skulle göra med min kropp. Följer min (flexibla) plan och kommer att fortsätta med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar