tisdag 14 maj 2013

Hemmträningen igång

Oh, ny vecka och målet efter förlossningen är nått.

Jag har tränat mitt första hemma-pass.

Kropp och sinne ett system.
För att jag skall kunna ge Saga det hon behöver är det viktigt att jag tar hand om min kropp. Det gäller allt från mat, kosttillskott och vatten till träning och vila.
Under min graviditet rörde jag på mig minst 5ggr/vecka. Detta gjorde jag tiden ut med undantag de två veckor rådgivningen tyckte jag skulle lugna ner då alla symptom visade på foglossning. Jag lugnade ner både hemma och på jobbet, vilket ledde till att jag kunde ha full fokus på egen träning. För mig fungerade spinning, BodyVive, BodyBalance, Kettlebell och såklart styrketräning. Full fokus på målet; precis som nu.

Mina kom ihåg meningar:
Alla kan träna!
Du har tid!
Det gäller att prioritera rätt för dig och ditt mål.
Jag är inte en sämre mamma fast jag lägger ner 30-45min/dag på hemmaträning eller gym.
Mår jag bra så mår alla andra runt mig bra.

"Jaha, nu slipper du träna hela tiden då" sa en man åt mig idag i butiken. Jag log vänligt och gick därifrån så jag inte skulle ge honom en varför-skulle-jag-inte-träna-predikan.
Min kropp är mitt redskap, vill tacka den för allt den orkat med. Vad är det och vänta på, jag mår bra...nu kör vi!

Måndagens hemmaträning (Saga i vagnen), redskap; en spade och ett par stenplattor.
- 3 x 12 knäböj (djupa, raka, breda), med stenplattorna
- 3 x 10/sida utfall raka, med stenplattorna
- 3 x 10/sida utfall med knälyft, med spaden
+ 20min rask promenad med vagnen.

Dagens hemmaträning (Saga i famnen och på en filt bredvid).
- 7min knäböj (till musik)
- 5min utfall (till musik)
- 6min djupa knäböj och utfall med knälyft (till musik)
- 3 låtar shake it (dans, gammalt pass...måste ju kolla att höften ännu fungerar, haha)
- 3 x 20 armhävningar
- 3 x 15 höftlyft med knip
- 3 x 10/sida press mot knä (ryggliggande)
+ bäckenbotten knip

Helt underbart!
Hemmaträningen är igång. Imorgon skall min första MMA träning bokas; privat träning med bästa Susanne, så Saga kommer att få vara med från första början.
Målet är att göra något hemma alla dagar. Allt utöver det ser jag som ren njutning; gym, pass eller MMA.
Alla kan träna! Känner hur mycket energi jag har direkt. Fast magen är lös och höften aningen ostabil känner jag nu att det inte kommer att ta många veckor för mig att vara tillbaka. Skynda långsamt tänker jag, kysser Saga som somnat på min mage efter ett hårt träningspass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar