torsdag 30 maj 2013

Mål med träningen!?!

Jag har massor av mål, stora som små. I hemmet, som mamma, som partner och alla de planer vi smider som familj. Inom träningen lägger jag upp mindre och kortare mål just nu. Träningsintensitet, styrka och uthållighet, MMA och såklart att sakta men säkert börja jobba igen. Hur skulle alla dessa mål bli om jag bara levde för stunden och styrde mina val efter det?

Vad är vitsen med att lägga upp strategier, öda en massa tid och pengar på mål man bara hoppas, borde eller måst nå? För mig är det nämligen helt bortkastad tid och energi då man lägger upp mål och sedan "unnar" sönder dem! 

"Jag älskar god mat" ööh...jo, vem gör inte det? Skulle jag släppa allt och bara "unna" mig sådant jag tycker om i matväg skulle jag antagligen väga en hel del mer än jag gör idag och alla de mål jag  har inom träningen kunde jag bara glömma.
 
Jag älskar mat, har alltid gjort det, och jag älskar att tillreda mat- Nej, bara för att jag jobbar på gym lever jag inte på sallad. Får ofta kommentaren "ja, men du som tränar äter antagligen int såndänt du" då någon lägger fram en hög bullar på en bjudning. Nehhe, varför skulle jag inte? Är det inte då egentligen jag som borde kunna äta en bulle?

Missförstå mig rätt nu! Jag säger inte att jag skulle kunna äta en bulle BARA för att jag tränat och tro att jag kommer att nå mina mål!

"Duktiga jag har varit på en långpromenad, nu är det soffan, ett glas rött (läs flaska) och något gott"! 
 ...njä, tyvärr fungerar det ju inte riktigt så! 

Är målet inte värt mer än så? En fråga jag ofta måst ställa. Ibland tycker jag inte det och då äter jag min bulle. Njuter av den och allra viktigaste; noll skuldkänslor! Dessa gånger väljer jag själv att skjuta upp mitt mål och bullen har helt klart varit värt det! Mitt val och mina mål.

Jag säger; träna för att du vill det, ät vad du vill men stå för det också. Lär dig var dina fallgropar är och sluta hitta på en massa ursäkter (ingen orkar lyssna på dem), lägg upp mål som betyder något för dig och bestäm dig!  Igen...bara du själv som kan stiga över mållinjen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar