tisdag 28 maj 2013

Here we go again...

Femte veckan igång och plötsligt slår allt på igen.
Här kom tårarna, tankarna och rädslorna igen som ett brev på posten. Allt gick ju så bra. Saga sov, jag sov och sommaren var här. Planering av bröllopet gick som smort och jag kände ett lugn även med det...så vad hände egentligen?

Vaknar en morgon och inget går som jag vill. Kaffe smakar inte som det borde, solen skiner men då jag skall gå ut med Saga snubblar vi på en miljon andra saker som behöver göras före och allt går åt skogen. Vi kommer ut senare, Saga vill inte sova och jag ser hur hela dagsrutinen kommer att rasa. Min första miss den dagen.
Saga somnar äntligen. Lätt irriterad står jag och försöker få ihop en lunch. Nässelsoppa med kokt ägg. Får precis i nässlorna i pannan så vaknar Saga. Försöker lugna henne med en arm, hacka lök med den andra och tror jag fick upp en tå för att röra om i nässlorna. Jaa...så kändes det som i varje fall.
Bygger upp känslorna men förstod inte vad som höll på att hända...med tårarna i halsen ringer jag Johan, ropar i luren att han skall komma in och hjälpa mig om vi skall få någon lunch före gästerna skulle komma. Han kommer in och jag hinner bara se honom så rinner tårarna. Allt var förstört. Jag var arg eller ledsen...eller? Varför var jag så ledsen? När jag äntligen lugnat mig och fått ord på tankarna stod Johan och skrattade, han kom närmare och höll om mig.

Jag var ledsen för att vi inte hade något att bjuda på till kaffet.

Miss nummer två.
Jag själv! Det var inte för att jag sovit dåligt eller för att Saga sovit dåligt. Nej, jag blev stressad för att dagen inte blev som jag trodde. För att mina förväntningar inte gick ihop med verkligheten just denna dag. Min stress gjorde så att Saga inte sov och hjälpte absolut inte till att jag skulle få allt att rulla. Jag vet ju allt detta, men ändå blev det så fel. När jag nu sitter här med färg i håret och hoppas att Saga skall sova någon minut till så jag hinner tvätta bort det kan jag inget annat än skratta åt denna nässelsoppsincident. Kan fortfarande inte styra allt och kommer aldrig att kunna det heller. Behöver inte bry mig om kaffe inte står färdigt på bordet då gästerna kommer och tänker inte stressa Saga bara för att jag skall känna att mina gäster kanske tar illa upp om de måst sitta för sig själv en stund. Nej, gör om och gör rätt. Jag lär mig varje dag något nytt om mig själv och mina tankar.

 Ingen är perfekt, långt ifrån det!

 Saga, musik, programskrivning och kaffe/te...en perfekt morgon för att jag låter det vara så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar