lördag 25 maj 2013

Lördagstankar i solen...

“The content of your character is your choice. 
Day by day, what you choose, what you think and what you do is who you become.”
Heraclitus


Om du tänkte såhär en vecka, en dag, en timme...hur skulle din vardag se ut då? Vad skulle det göra för dig om du innerst inne visste och förstod att bara du själv kunde göra dig lycklig, glad eller vad du nu önskade dig?

Jag tror att vi alla vet hur vi borde tänka. Att vi borde ta tag i vissa saker för att komma dit vi vill och att det bara är vi själv som kan göra det. "Jag borde nog börja träna...", "jag borde nog inte äta denna, men...", "om jag bara hade....skulle jag nog..."
Dock tror jag att det bara är vissa som förstår att de själva skall vilja göra det för att det skall lyckas. 

Måst och borde...

Jag väljer hellre ordet att vilja
Vi har alla ett val och ett eget ansvar.
Ansvar för våra tankar; att styra och att ifrågasätta dem. En tanke är bara en tanke tills jag väljer att verkställa den. Ansvar för våra handlingar; allt vi gör, gör vi för att vi själva väljer att göra det. Ingen annan kan berätta för dig hur du skall tänka, du väljer det själv. Ingen annan kan tvinga dig till en handling, det väljer du också själv. Eget ansvar...vi har alltid ett val!

- Känner jag mig själv? 
- Vågar jag stiga ur min safe zone och visa mina svaga sidor då det behövs?
- Kan jag lyssna med öppet hjärta, utan att döma eller lägga in egna värderingar i det som sägs? 
- Vad är viktigt för mig? 
- Vad är det som gör mig glad?
- Lever jag efter detta?

 ...om inte? Vad är alternativet?

För mig handlar det inte om att 24/7 gå omkring och se glad ut eller pressa fram lyckorus från allt jag gör. För mig betyder detta att så ofta som möjligt tänka på det och på mina val. Ibland är det svårt att förstå eller till och med se det, men jag vet att jag alltid lärt mig från de misstag jag gjort. Gäller bara att vilja se det. Att kunna hålla tankarna i styr och bara låta de väl utvalda gå vidare till handling är något jag i varje fall ständigt behöver jobba på. 
Njut och våga se allt det du har idag. Ta chanser och gör så många misstag du kan...det är oftast det vi ser tillbaka och skrattar åt senare i livet.

Solen värmer mig i nacken. Saga sover så sött fast Bork snusar henne på huvudet och lägger sig bredvid henne. Hör Johan skratta medan han jobbar på gården och känner hur min kropp bara smälter. Jag älskar med hela mitt hjärta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar