tisdag 12 mars 2013

3,2,1...

Sista dagarna på jobbet nu.


Gick in i vecka 35 igår och mår bättre än bra. Träningen går fortfarande framåt men känner att jag gärna äter och sover efter det, så skall bli riktigt skönt att gå på mammaledigt och börja leva efter min skalmans-klocka.
Håller mig till de klasser jag gått på och känner att jag kan ta i och har till och med ökat i vissa övningar i gymmet. Det går att träna när man är gravid, sålänge du vet vad din kropp klarar av i vanliga fall.

I mitten av min graviditet då jag måste avstå från pass trodde jag det skulle bli så resten av tiden. Efter julen kände jag mig starkare igen, testade träning lite försiktigt och det gick hur bra som. I de olika perioderna har min kropp alltså gillat träning olika mycket. Något jag kan tycka är en bra sak att veta. Att lyssna på kroppen, vila men också kunna tolka signalerna på rätt sätt. Visst står det i alla böcker och forum att du kommer att vara tröttare under vissa tider etc men igen, allt är så himla individuellt. Vi lyssnar och tolkar saker och ting på olika sätt. Vila för mig betyder kanske inte samma sak som vila för en annan. Har lyssnat på min kropp och i 35veckor har det ju gått relativt bra.

Skrattar lite lätt åt mig själv då jag ännu tror att jag smidigt kan ta mig förbi maskiner och viktställningar i gymmet. Igår fastnade jag mellan två stolpar och skrattade så jag trodde jag skulle göra på mig. Men bra gick det också. Älskar att använda mina månader som push. Kalla det perspektiv. Det är som om det skulle riva till någonstans djupt hos någon som säger att hon eller han inte orkar mer, dom sista repetitionerna kommer att ta livet av henne eller honom. Tittar på denna kund och svarar spydigt "ok, ge upp bara, men ge upp med vetskapen om att jag, 8månader gravid, gör samma övning med dubbelt upp i vikt". Tror ni det blir fart på vikterna? U bet!

Jag har alltid trott att gravid är lika med svagare, tröttare och lite sådär "men måst jag, jag är ju gravid". Så är ju det alltså inte alls. Jo, såklart, alla är vi olika och endel kvinnor har det mycket tyngre och jobbigare som gravid. Men igen, jag tror man nog själv kan påverka detta. Både med hur man lever före, under och så klart producerar ju en gravid mer dunderhormon än den störta pillerknapraren kan få i sig så svaga är vi inte.

Min målbild skapade jag undermedvetet då jag såg hur stark min storasyster var under sin första graviditet Att ha starka förebilder tror jag gör otrolig nytta. Tycker även att min attityd ändrat och att jag idag hör mer positiva graviditets- och förlossningshistorier än i början av graviditeten. Vet inte om andra kvinnor gärna skrämmer upp en lite i början och sedan mjuknar upp då magen börjar växa eller om det bara är att jag nu lärt mig stänga av då de negativa storyna kommer. 
Hur som helst är jag mer än glad att jag byggt upp en kropp som orkat så otroligt bra och ännu i vecka 35 känner "bring it on"!

Veckans upplägg:
Måndag - Cykling 11.00 + gym överkropp gym 14.00
Tisdag - Cirkelträning 17.45
Onsdag - Gym överkropp 15.00
Torsdag - Gym med Susanne 9.00 + Balance 16.30
Fredag - KB + stretch 8.00
Lördag - Öppet ännu
Söndag - Öppet ännu

Längtar så...morgonmål på egen brygga i solen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar