fredag 22 mars 2013

Get shit done!

 "Om snöret inte håller utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre."
Nalle Puh

Varför skjuter man egentligen upp saker och ting? Skjuta upp, ge upp, hitta ursäkter och skylla ifrån...
Lite som att tröst äta tycker jag; lättar kanske för en stund, men när man kommer på att det du gjort inte löst något problem ökar stressen och ångesten bara. Jag blir lika förvånad varje gång jag hör hur folk bara tror att saker och ting löser sig... av sig själv. Bara att skjuta upp eller gömma undan och då skall problemet inte finns mer.
Mitt största skjuta-upp-problem just nu är våra rena kläder. Det kan ta mig upp till en månad att få kläderna från tvätthörnan upp till klädrummet. Kanske inte något vi lider av direkt, men jag vet att detta bara leder till en inre stress för mig. Skäms lite lätt varje gång jag ser högarna med kläder på bänken och visst kan jag komma på tusen och en ursäkter som till och med skulle hålla i rätten, men till vilken nytta? Inte löser det mitt problem!
Lite samma tanke får jag då någon säger "men va skönt att höra att till och med DU har ups and downs FAST du är så vältränad!" Jag tror ju absolut inte att alla våra problem sitter i de extra kilon vi själva väljer att gå runt med. Jag känner inte att jag skulle ha fått en drös problem bara för att jag gått upp i vikt. Inte tror jag heller att mitt tvätt-dilemma skulle lösa sig om jag hade magrutorna fram.
Jag vet att mina tankar oftast är boven till mina problem. Inte ens tankarna i sig, utan känslan jag får i kroppen och hjärtat då jag låter tankarna löpa fritt. Detta har inget att göra med min vikt, mina träning eller mina matvanor. Ta tag i saken direkt. Fast det smakar skit och hela du strider emot. Sånt är livet. Gör som Nalle Puh "...försöka med ett annat snöre!" Är det sedan att städa, att byka, gå ner i vikt eller bana in nya rutiner. Vill man få något gjort så är det bara att göra det, löjligt lätt igen.
  
Behövs bara en liten kick...och detta var min. 

Vips var kläderna i skåpet, köksfönsterna tvättade, sängkläderna bytta och badrummet skurat.
Energin växer och känner hur stolt jag blir då jag får stryka ord från min To Do-lista.
Löser detta ryck något egentligen? Jo för stunden, men rutinen för allt detta sitter absolut inte ännu. Planerar och motiverar mig själv, tar vara på den känsla jag har just nu. Gömmer undan den så jag kan ta fram den då jag behöver den igen. Med denna sköna känsla inleder jag helgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar