onsdag 20 februari 2013

Focus U must...

Målfokus tänker jag...går igenom allt från BB-väska till förlossningssal. Vi skall fixa det, nemas problemas. Tittar på Johan och minns hur han peppade mig inför mina fighter, dethär skall gå lika bra. 

  
Ena dagen är allt super-duper-kiva. Energin bara sprudlar åt höger och vänster och inget kan stoppa mig. Så kommer natten, dagen därpå slår jag upp ögonen och vill helst av allt bara gömma mig under berget av dynor vi har i sängen. Ena sekunden är jag starkare än Hulken och nästa börjar jag gråta ifall jag inte får en kram precis då jag vill ha den...och det är oftast ögonaböj! 
That´s life..inte bara för en som sitter med magen i vädret, inte kan knyta skorna som vanligt och räknar ner veckorna. 

Nix, jag tror att det hör livet till att ha det lite upp och ner. 
Varför? Jo, för då vi vet hur det är att ha det lite tufft, motigt och kanske till och med släppa en tår, jaa-a, då vet vi också när vi har det riktigt bra. 
Jag tror att man uppskattar glädje och lycka på ett helt annat sätt.



Att hålla sig till planen är inte alltid det lättaste! Då vi går in i ett nytt projekt, lägger upp nya mål och känner hur allt bara flyter på ser vi inga hinder. Vi kan nästan jämföra det med att vara nykär. "...ain´t no mountain high enough" -fiilis. Jag brukar fråga mina kunder vilka hinder de tror kommer att dyka upp under resans gång. Svaret brukar oftast vara samma "inget, finns inget som kan få mig ur spår nu".
Men tiden går och plötsligt känns det inte så jäkla lätt mer. Smekmånaden är över. Nu måst du jobba för att hålla motivationen och hela tiden se syftet med ditt "kämpande". Du börjar kanske ifrågasätta din metod, upplägg, din tränare och sakta men säkert smyger de gamla vanorna på igen.
Hemskt va? Jo, egentligen men vad har vi då glömt att fokusera på?
 ...jo ditt MÅL

Om vi vill komma någonstans måste vi våga drömma, våga sätta mål och framför allt tro på det till 100%. Se att till exempel träning och en hälsosammare livsstil kanske inte är lösningen på de problem du är ute efter MEN att du har energin att ta tag i dessa ifall du tränar och mår bättre. Jag tror att vi ofta skyller på träningen eller kosten lite för snabbt då fokus börjar tvina. Ibland kanske sanningen är för hård att greppa. Då allt löper på men självaste orsaken till varför vi mår sämre inte försvinner fast vi tränar, kanske går ner i vikt eller slutat äta godis.
Jag brukar ofta säga att det finaste med styrketräning inte är hur snabbt vi får resultat eller hur mycket vi egentligen orkar utan det vi lär oss om oss själva då vi tränar. Vi bygger inte bara upp kroppen på utsidan utan även den mentala delen stärks. Fantastiskt. För tänk hur långt vi kommer då samspelet mellan kropp och sinne fungerar.

Jag längtar redan nu att stiga över mållinjen med Johan i april och börja leva i det nya resultatet. Är både förväntansfull och spänd för vad komma skall. Oron växer fram med jämna mellanrum men så fort jag fått fundera genom, ventilera mina känslor och tankar så hittar jag rätt igen.

2 kommentarer: