söndag 3 februari 2013

Jag är gravid!! Vad är din ursäkt!?!?!!

Alltså...
Dethär med att gå upp i vikt under sin graviditet är fortfarande ett mysterium för mig! Jag har alltid trott att det är lite a la tabu att fråga om vikt under en graviditet. Att folk kallar mig tjockis och dunderklumpen tar jag som något positivt egentligen. För mig betyder det att jag drivit med mig själv på ett sådant sätt att andra känner att det är okay att också göra det. Vilket är bra, måst kunna driva med sig själv om man skall få driva med andra ;)

Men kan ju tänka mig att det lätt kan bli fel! Om jag till exempel hade en lite sämre dag då? Hormonerna skulle vrida till och jag inte för stunden skulle förstå att det absolut inte var illa menat. Skulle det då vara okay för mig att skrika tillbaka "JAG E GRAVID!! VAD ÄR DIN URSÄKT??!!??"
Nä, just det..tror inte det skulle bli någon höjdare! Tror det bara gäller de som har haft en bra graviditet? Alla är vi olika o alla har vi ju då också olika graviditeter. Men om vi räknar lite snabbt hur det kan se ut...

+ Bebis vid födsel ca 3,3kg
+ Moderkakan runt 0,7kg
+ Fostervattnet runt 0,8kg.

+ Livmodernsmuskler växer ca 0,9kg (Positivt med mer muskler down there)
+ Din blodvolym ökar 1,5kg. (Flåsigt, men bra i vissa situationer, haha)
+ Du har extra vätska i kroppen ca 1,2kg (Hui! Kom ihåg o dricka massor vatten!!)
+ Bröstens ökade storlek ca 0,4kg. (Känns som liiite mer i mitt fall)
+ Dessutom lagrar du fett, ca 4kg, för amningen (Jo tack, märks)

= runt 12,5kg skulle då vara en naturligt ökning. Detta betyder att jag har runt 7kg kvar. Skrämmande mycket tycker jag eftersom jag redan nu med 5,5kg känner mig klumpig och tung.

Jag behöver varken äta för två eller ligga hemma på soffan och tycka synd om mig själv för att jag inte "får" träna. Gäller ju inte bara oss som är gravida utan allt som gör så att vi inte kan följa den vanliga rutinen. Allt från förkylning till en bruten fot. Kan man inte följa sin egentliga plan måst man kunna flexa och hitta en lösning. Då utgår jag ju ifrån att du har en plan och vill hålla en relativt hälsosam vardag. Inte blir du snabbare frisk om du ligger hemma o äter godis en vecka. Noup, samma sak där, ge din kropp det bästa för att stärkas igen.
Envis som jag är så har detta hjälpt mig hålla mina matvanor och min träning. För där tror jag boven gömmer sig. I våra vanor. Skulle jag till exempel ha haft sämre rutiner och inte haft en kropp som kräver träning före jag blev gravid skulle det kanske se annorlunda ut. Hunger och sug är två helt olika saker. Sugen är jag hela tiden, har varit det hela mitt liv så kan nog inte skylla på varken hormoner eller graviditet.

Så, vem hänger det egentligen på? Just det, mig själv! Mitt ansvar att skapa och hålla dessa vanor!
 Mitt ansvar att ta hand om min kropp så den kan ge bästa möjliga start till ett nytt liv.

Är det sedan så att jag vaknar en morgon och har gått upp 20kg under natten..i "vätska"..jaa-a, då får jag väl ta den smällen då. Men fram tills dess så håller jag fast vid mitt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar