torsdag 24 januari 2013

Bullar, kakor..att äta eller inte äta!

Oooh..jag älskar den nya attityden bland våra kunder.
Förr skulle man inte kunna gå på kalas för då MÅSTE man äta allt som serverades och gärna ta till ett par gånger för att visa att allt smakade bra. Den ursäkten (jo, jag ser det så!) håller sakta men säkert på att försvinna. Idag låter det helt annorlunda, att tacka nej är inte något fult längre. Så länge du står för det till 100...
Jo, såhär är det ju. Kommer du till ett kalas där du vet att det inte direkt serveras grönsaker och dipp finns det några lätta tips att gå efter. Kalla den Fans-kalas-tips ;)

1. Åk aldrig hungrig.
Är du den som "sparar" dig hela dagen för att du skall åka bort på kalas senare, jaa..då kanske du inte är den som direkt kommer att tacka nej till alla de sju sorter! Ät istället ett mellanmål precis före så håller du blodsockret och dina tankar i styr.

2. Lämna plakaten hemma. 
Gör ingen grej av det. "Jag..Jag får sen INT äta något extra idag. Måst ju försöka hålla mig nu kanske...". Hmm..lyckat? Behöver jag förklara varför..tror inte det!

3. Var ärlig.
Om du vet varför du inte vill ha något onödigt så behöver du inte förklara varför du inte äter. Ditt val! Visar man med hela handen att du inte vill ha något så förstår alla det. Aka, inget gnäll som "men herreguud flicka, nu måst du ju kunna ta en tårtbit, int blir du ju fet av EN bit heller".

4. Välj och stå för dina val.
..och så till det sista tipset. Då jag äter till exempel tårta på ett kalas har jag valt det själv, för att jag då verkligen tycker att det är värt det den gången och kommer att njuta av den bit jag tagit. Då har jag inte heller dåligt samvete efter kalaset. Ett aktivt val som jag då också njuter av.


"Men du har det så lätt, du jobbar ju med det..."
Har vi inte alla samma förutsättningar till att leva hälsosamt?
Varför tränar inte alla om det är så lätt...för egentligen är det ju lätt! Du behöver ju bara bestämma dig.
Nej det är inte så lätt du tror att bygga muskler och visst är det ju lätt att gå ner i vikt, men sen då?

En av de första kunder som kom in imorse till cyklingen kl.7 berättade glatt hur hon gillade att träna före jobbet och hur hon älskar att bråka med sina kollegor på jobbet efter det. Härligt, hör jag mig själv skrika! Även denna trend har vänt. Att man ännu idag orkar störa sig på någon som valt att stiga upp en timme tidigare för att träna...och ännu till försöka få det att låta dåligt! Går lite igång på sånt. Känner hur mina åsikter börjar bubbla i magen och på noll sekunder rullar det lavinartat ord ur munnen på mig.
Undrar när det blir OK att vända på det, för så är det ju absolut inte ännu idag.

Men vänta bara, moahahah!
Fredagsflippar vidare. Skaffa dig en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar