torsdag 31 januari 2013

Sockerhög

Kallsvettas, mår nästan illa. Ser att hennes mun går, hör ett sorlande ljud..ord, ingenting hänger ihop..vad var frågan nu igen? Bryter och frågar mig själv vad som händer. Drömmer jag eller?

Nej...jag är sockerhög!!

Helt sjukt egentligen. Var och föreläste i en skola idag, lågstadiekids. 
Första lektionen gick super, eleverna lyssnade och gjorde sina uppgifter perfekt. Klockan ringer och barnen skall tvätta händerna för mellanmål. Strålande tänker jag, åt lunch för två timmar sedan och hade mitt mellanmål i bilen, så jag gick med. Barnen gick vackert i ett led till matsalen, kommer in och ett av barnen ropar glatt "YESS!! CORNFLAKES OCH JORDGUBBSSYLT!!" ...hmm, tänker jag, ok, skall inte döma utan ät och var tyst. Gick två minuter och hörde första skriket efter socker...lärarinnan svarar snabbt att det inte fanns något socker nu. Nehee?? Tänkte jag lite surt, vad är det du har tallriken full av?? 
Huh..alla åt glatt en portion..två portioner...sylt med cornflakes! Känner hur jag biter mig i läppen...räknar till tio och tackar för mellanmålet.

Fem minuter kvar till lektion, vi går till lärarrummet och tar en snabb kaffe. Jag kan inte vara tyst mer..MÅSTE...FRÅGA!
Hinner bara sitta ner och hör min egna röst fråga "Hur har deras dag sett ut idag..ja menar, när åt de lunch idag?" Vid 10 tiden hade de ätit en snabb lunch och åkt och simmat efter det. Väl tillbaka i skolan träffade de mig en timme och så var det mellanmål då. 
Hmm...vill inte..vill inte...men.."har du/ni nångång upplevt att eleverna är mer upp-och-ner efter en sådan dag..och ett sådant mellanmål?"

Klockan ringer igen och lektionen är i full gång. Ser hur myrorna kryper på vissa elever medan andra sakta men säkert smälter ihop med sina pulpeter. Jag börjar känna mig konstig, yr och måst koncentrera mig extra mycket för att höra vad alla säger. Länge sedan jag känt mig så. 
Jag är glad att min kropp reagerar såhär..det är inte normalt att kunna trycka i sig socker och inte påverkas. Gotta love my body och att jag lärt den att signalera då allt inte är som det skall vara!

Hur viktigt är det inte med vettiga mellanmål? ÄT ERA MELLANMÅL!!!

2 kommentarer:

  1. Ät mellanmål säger du... Men om man inte riktigt vet vad man ska äta för att man ska få lite mättnadskänsla o samtidigt inte bli sådär tossigt sockerhög? Banan trycker jag i mig ibland. Men det tröttnar man ju på. Tips på bra mellis? :)

    SvaraRadera
  2. Instämmer så med dig Fanny. Det är skrämmande hur mycket socker barn får i sig. Önskar att alla föräldrar från början skulle vara mer medvetna om vad barnen får i sig. Och FÖRSTÅS i skolan också. Va inte rädd för att säga, det behöver komma fram att socker inte är ett bra mellanmål!!

    SvaraRadera