söndag 20 januari 2013

Söndag på Fredriksholm

Solen stiger sakta över den glittrande isen när jag tänder eld i köksspisen, helt fantastiskt vackert!
Mysfrulle på söndagen, lite rutin. Vanligtvis är det träning direkt efter frukosten, men inte idag! Planerar dagens långkok och lyssnar på musik. Blir en heldag hemma på gården. Slakthörna i garaget, upphängning i kylrummet och så måst ju fåren få lite kärlek...så de växer och mår bra (Moahahaha)!
 Jupp, idag är en riktig bonde-dag.
Våra 6 fina får, som alla by the way också väntar smått, är en större ras som ger mer kött. Genom en liten lucka i ladugårdsväggen hoppar de vigulant in och ut, vilket är bra både för fåren och för oss. Dom får röra sig mycket mer och håller kroppen (köttet) i trim och vi kommer åt bättre vid städning.
Lustigt hur till och med får har små roliga egenskaper.
Tjocka Bäärta, Big Mama, Mellis och Fröken-Fräken är vita, stora, väldigt bestämda, härligt nyikna och mycket matglada. Dom två andra är bruna och heter Sotis och Blääck. Lite försiktigare kanske, men kelar lika gärna som de andra. Ser nog bra ut då man visslar och inte bara hunden kommer skuttande utan även fåren.
Lamm och baby ungefär på samma gång. Vid jul trodde vi Freja också var på smällen, men visade sig att hon bara norpat kraftfoder i ladugården. Hursomhelst kommer det att bli en fartfylld vår på gården.
 Spännande som fan!

                                                            
Mys med Tjocka Bäärtha
Kanske inte den bästa timingen, men äh, när skulle den vara då?
Massor nytt har hänt på kort tid.

Kommer ihåg hur jag grubblande fråga "...skall vi nu verkligen  våga åka och se på gården...blir ju så ledsen sedan om vi inte får den"! Men allt händer för en orsak, en sak leder till en annan och nu sitter jag här. Ser på Johan som bryner steken, smakar på såsen och mumlar lite sött i skägget.

Jag tror ju att friskt vågat är hälften vunnet...försöker man aldrig så kommer man aldrig att få något heller! Lindar in mig i tanken, myser av värmen från spisen och njuter av det jag har just nu!

Allt och lite till!

2 kommentarer:

  1. Fanny du din lilla mysrotta! Jag e glad för din skull, allt låter så härligt! PUSS!! :)

    SvaraRadera
  2. Måst nog se till att snart komma förbi och träffa alla dessa små får :)

    SvaraRadera