söndag 27 januari 2013

Övning ger färdighet!

På med stövlar och hemmadressen.
Då andra byter om från arbetskläder (som för min del; mjukisar och 5-fingers) till partydressen, slänger jag på mig lång-kalischer och gummistövlar. Gotta love it!

Lördagen fick en härlig start.
Efter frukost fick damerna i ladugården städhjälp. Som vanligt stod de där och väntade på sitt bröd, sprang in och ut genom sin lucka medan jag gjorde rent.

Som små barn åkte vi iväg på dagens utflykt för att lära oss mer om lammning.
Öppnar dörren till hallen i Vargsunda och möts av de sötaste små liv. Fantastiskt hur snabbt de tar sig. På bara någon timme är det fart på, vinglar lite lätt och viftar på svansen som små hundar när de diar. En underbar syn.














Spännande detta med lammning. 
Blir inte bara vårt första barn utan även våra första lamm...och som vanligt skall allt hända på samma gång. Jag har ju lite på känn att vildingen i min mage vill se världen tidigare än beräknat så hoppas verkligen baggen gjorde sitt jobb snabbt då han var på besök i oktober/november.


Lördag kväll övade vi på nästa del; slakt av får.
Skall man ha djur måst man kunna ta hand om allt. Slakthörnan i garaget fungerade perfekt och krokarna Johan fixat upp blev en succé.
Känns igen som ett steg vidare. Nu vet vi mer om fårets anatomi och hur mycket kött ett litet får kan ge.
Vilket är bra inför höstens planer ;)


Doften av mat, böcker och ett härligt knäppande ljud ur brasan vaggar in mig i söndagsmyset. Reflekterar över gårdagen medan Johan gör i ordning dagens långkok, oxsvansgryta.
Spelar Mando Diao för magen och njuter av hur allt alltid löser sig.

Jag lär mig sakta men säkert att ta det lugnt och släppa kontrollen. Väntan på barn och lamm är en bra start.
Påminner mig själv än en gång om att jag inte behöver veta allt in i minsta detalj...det kommer att bli bra!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar